Projekt SCWEW

SCWEW – I etap (sierpień – wrzesień 2021)

 

Pilotażowy Projekt SCWEW (Specjalistyczne Centrum Wspierania Edukacji Włączającej) rozpoczął się spotkaniem organizacyjnym 6.08.2021 w SOSW w Świdniku.

1.09.2021 zostały omówione poszczególne etapy projektu. Wrzesień, to bardzo intensywny czas dla kadry zarządzającej projektem. Od 6.09. do 12.09.2021 odbywały się szkolenia online dla koordynatorów projektu. Dotyczyły one min. roli i zadań SCWEW, planowania pracy nauczyciela w szkole włączającej, oceniania uczniów w klasie zróżnicowanej. Kontynuacją tych szkoleń było szkolenie w Sulejówku, w ośrodku ORE, w dniach 27.09 – 1.10.2021.

We wrześniu odbywały się konsultacje dla nauczycieli z ekspertami:

  1. Dr Anna Prokopiak – „Zaspokajanie potrzeb psychicznych a rozwój osobowości ucznia”
  2. Dr Natalia Przesmycka – „Przestrzeń spersonalizowana dla osób niepełnosprawnych”
  3. Dr Katarzyna Wieczorek – Patyk – „Trudności w zakresie kształcenia osób niepełnosprawnych”
  4. Żurek Dorota – „Współpraca z rodzicami”
  5. Małgorzata Kwiecińska – „Przepisy prawne kształcenia uczniów z niepełnosprawnościami”
  6. Bożenna Kowalik – „Codzienne problemy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych”

Obok konsultacji eksperckich odbyły się szkolenia przeprowadzone przez profesora KUL dr hab. Wojciecha Otrębskiego – „System oceny zachowań adaptacyjnych”; -szkolenie dotyczyło kompleksowej oceny zachowań adaptacyjnych niezbędnych do efektywnego i niezależnego funkcjonowania w społeczności. Szkolenie objęło swoim zasięgiem organy prowadzące szkół, dyrektorów, nauczycieli, specjalistów i rodziców. Nasza szkoła była odpowiedzialna za zorganizowanie szkolenia dla specjalistów (pedagogów, psychologów, logopedów, nauczycieli współorganizujących). Odbyło się ono 28.09.2021 w Urzędzie Gminy Mełgiew.

SCWEW – II etap (październik – listopad – grudzień 2021)

W drugim etapie projektu odbywały się spotkania kadry zarządzającej SCWEW, które służyły zarówno wprowadzaniu w kolejny etap, jak i podsumowaniu tego, co za nami.

Nowością tego etapu były prowadzone lekcje otwarte. Zostały zaplanowane po 5 na każdy miesiąc. Nauczyciele dzielili się dobrymi praktykami, które stały się inspiracją dla innych. W dalszym ciągu odbywały się konsultacje z ekspertami, z których chętnie korzystali przede wszystkim rodzice naszych uczniów. Wśród specjalistów byli:

  1. Prof.dr hab. n farm. Anna Bogucka-Kocka – „Pasożyty człowieka i ich wpływ na funkcjonowanie uczniów w szkole”
  2. Prof. dr Wioletta Tuszyńska- Bogucka – „Wsparcie psychologiczne dla uczniów i rodziców (zróżnicowane potrzeby edukacyjne)”
  3. Prof. dr Janusz Kocki – indywidualne konsultacje dla rodziców
  4. Dr Bożenna Śpila – indywidualne konsultacje dla rodziców.

Nauczyciele poszerzali swoją wiedzę w trakcie konsultacji eksperckich:

  1. Bożenna Kowalik – „Metody i formy pracy z uczniem w klasie zróżnicowanej”
  2. Katarzyna Patyk – „Terapia poznawczo – behawioralna”
  3. Małgorzata Cwener – „Dobrostan nauczyciela szkoły włączającej”
  4. Agnieszka Pilch – „Komunikacja alternatywna”
  5. Małgorzata Zarzycka – „Interpretacja zaleceń z orzeczeń do kształcenia specjalnego – praktyczne wskazówki w konstruowaniu WOPFU i IPET”

Nauczyciele i rodzice mogli korzystać ze spotkań z koordynatorem w tzw. Punkcie konsultacyjnym. Odbyło się również szkolenie skierowane do wszystkich podmiotów pt.

„DORADZTWO ZAWODOWE – „JESTEM DOROSŁY – CHCĘ PRACOWAĆ”, które poprowadziła p. Małgorzata Cwener.

Specjaliści – psycholodzy odbyli „Szkolenie skala ABAS-cz. II praktyczna” z prof. Wojciechem Otrębskim.

Swoją działalność rozpoczęła również wypożyczalnia, która dostarczyła nam kilku pomocy dydaktycznych, które zostały wykorzystane do pracy z uczniem ze spe.

Przedstawiamy kilka zdjęć z lekcji otwartych.

SCWEW – III etap (styczeń – luty – marzec 2022)

Trzeci etap projektu SCWEW był kontynuacją wielu zadań z etapu drugiego. Wśród spotkań eksperckich odbyły się następujące:
1. Małgorzata Cwener – „Metody i formy pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych”
2. Małgorzata Zarzycka – „Interpretacja orzeczeń”
3. Katarzyna Wieczorek – Patyk – „Praca z dzieckiem z zaburzeniami autystycznymi”
4. Dariusz Szałaj – Interpretacja zaleceń zawartych w orzeczeniach i opiniach
wydawanych przez PPP.
Nowością w tym etapie były superwizje prowadzone przez zewnętrznego
superwizjera, a mianowicie p. dr Annę Prokopiak. Równolegle odbywały się superwizje koleżeńskie prowadzone przez koordynatora.
Kontynuowane były lekcje otwarte, które stały się źródłem ciekawych rozwiązań dla obserwujących nauczycieli. Lekcja, jak również zajęcia rewalidacyjne czy specjalistyczne skupiały się przede wszystkich na dostosowaniu metod, form pracy uwzględniających dodatkowe potrzeby edukacyjne uczniów posiadających orzeczenia i opinie. Rozpoczęły się przewidziane na dwa etapy szkolenia w zakresie:
1. COACHING wychowawczego: Jego celem jest uzyskanie przez nauczycieli wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych w zakresie budowanie relacji (nauczyciel –rodzic-uczeń). Naszą szkołę reprezentują panie: Beata Cholewa i Angelika Komorowska.
oraz
2. SUPERWIZJA. Ma ona na celu wsparcie nauczycieli w rozwiązaniu problemu z konkretnym uczniem lub całą klasą. Superwizor za pomocą pytań pomaga poszerzyć rozumienie ucznia czy sytuacji klasowej, z którą zgłosił się nauczyciel i znaleźć skuteczne kierunki oraz metody pracy z dzieckiem/klasą. Superwizja grupowa pozwala nauczycielowi poznać inne punkty widzenia niż jego własny i superwizora oraz skorzystać z doświadczeń innych nauczycieli, którzy spotkali się z podobną sytuacją. Z naszej szkoły w tym szkoleniu uczestniczą panie: Katarzyna Szajewska – Gała i Beata Batyra – Pietruszka. W ramach SCWEW-u zawiązała się grupa wsparcia dla nauczycieli współorganizujących proces kształcenia. Spotkanie poprowadzi dr hab. Ewa Domagała-Zyśk prof. KUL (katedra pedagogiki specjalnej). Spotkania odbywają się średnio raz na 1-2 tygodnie.